Osoby, które zaczynają interesować się lataniem dość szybko orientują się, że zostanie pilotem nie jest najłatwiejszym zadaniem. Wbrew pozorom, szkolenia lotnicze nie są monolitem, a w najlepszych szkołach można wyróżnić przynajmniej kilka ich rodzajów. Z jakimi zatem mamy najczęściej do czynienia i jakie dają nam uprawnienia?
Podstawowym wydaje się szkolenie PPL na pilota turystycznego uprawniające do wykonywania lotów niezarobkowych pod warunkiem, że będą one odbywały się w dzień, a pilot zachowa widoczność ziemi. Przystąpić może do niego każda osoba, która ukończyła szesnasty rok życia i przynajmniej dwie klasy gimnazjum (albo szkoły równorzędnej), samo szkolenie składa się zaś z dwóch części. Część teoretyczna pozwala na przyswojenie zasad lotu, prawa lotniczego, reguł nawigacji oraz meteorologii, a część praktyczna przewiduje ćwiczenia wykonywane zarówno pod okiem instruktora, jak i samodzielnie. Szkolenie na pilota turystycznego jest wstępem do poszerzania swoich umiejętności w tym zakresie, bez jego ukończenia nie możemy więc marzyć o karierze pilota zawodowego.
Również uzyskanie licencji pilota zawodowego (CPL) wymaga odbycia specjalnego szkolenia, dopuszcza się do niego przy tym osoby, które ukończyły osiemnasty rok życia i odbyły już szkolenie na pilota turystycznego. Po raz kolejny wymagane jest ukończenie kursu teoretycznego i praktycznego, nie można bowiem mieć nadziei na to, że wiedza, jaką posiada pilot turystyczny pozwoli mu na uporanie się ze wszystkimi trudnościami, na jakie może napotkać jako pilot zawodowy. Co ważne, osoba przystępująca do tego rodzaju szkolenia musi legitymować się pewnym doświadczeniem praktycznym, bez względu więc na to, czy ubiega się o licencję pilota zawodowego śmigłowca, czy też samolotu musi mieć więc odpowiednią liczbę „wylatanych” godzin (odpowiednio 155 i 150).
Ciekawym szkoleniem lotniczym jest również to, które przygotowuje do latania w nocy (NOC). Decydują się na nie osoby, które zdobyły tytuł pilota turystycznego, kurs tego rodzaju w istotny sposób poszerza bowiem ich możliwości, staje się przy tym cennym wstępem do starań o licencję pilota zawodowego.
Innym interesującym rozwiązaniem proponowanym przez ośrodki szkoleniowe jest szkolenie na instruktora śmigłowca (FI). Jego ukończenie umożliwia znalezienie pracy w ośrodku szkoleniowym przygotowującym pilotów turystycznych oraz zawodowych (choć w tym drugim przypadku kandydat na instruktora musi nie tylko ukończyć kurs, ale również „wylatać” 500 godzin jako pilot śmigłowca).
Bogatą ofertę szkoleń lotniczych można znaleźć na stronie szkoły lotniczej Salt Aviation.